HOE STERK BEN JIJ ALS MERK?

Het heeft me altijd geboeid waarom de een succesvol is met zijn dienst of product (de ene na de andere opdracht binnenhaalt) terwijl de ander hard werkt en met mondjesmaat opdrachten binnenhaalt. Waaraan kan dit liggen? De ondernemer beschikt misschien wel over een talent of geweldige product/dienst waarmee diegene van betekenis kan zijn om het probleem van de opdrachtgever op te lossen en toch is diegene niet in staat de ander hiervan bewust te maken.

Wat maakt iemand succesvol? Is het geluk, kennis, charisma, gunning, verkoopvaardigheden, hard werken of expertise? Ik ben ervan overtuigd dat het gaat om een combinatie van deze kenmerken. Je kunt nog zoveel talent hebben of een geweldig product/dienst, als je dit niet op effectieve wijze presenteert binnen de juiste doelgroep zijn je kansen kleiner.

Ben je ondernemer geworden vanuit jouw passie en hoop je hiermee mensen te raken of hoop je opdrachten uit een bestaand netwerk te krijgen? Wellicht heb je een doordacht plan gemaakt wat ervoor zorgt dat jij je doelen kunt behalen?

Ik sprak een tijdje terug een ondernemer die een app kon bouwen om het netwerken voor ondernemers nog rendabeler te maken. Zijn enthousiasme voor zijn idee raakte me. Hij had al een aantal netwerken bezocht en het leverde hem niet veel op. Zijn verhaal was chaotisch en lang. Hij sprak de verkeerde doelgroep aan. Ik gunde hem met zijn idee veel succes. Na weer een een aantal bijeenkomsten zonder resultaat zijn we gaan onderzoeken waar dit aan kon liggen? Er is geen Quick Fix om snel resultaat te behalen. Het vergt durf om naar binnen te kijken, willen leren, inzet tonen, doorzettingsvermogen en een goed plan.

Het begint met inzicht in je persoonlijkheid.

  • Wat voor type ondernemer ben je? Ben je een avonturier diplomaat, dromer, producent of perfectionist?
  • Waarom doe je wat je doet? Doe je het met passie?
  • Wie is jouw publiek en wat is jouw probleemoplossing?
  • Welke omzet wil je behalen om zelfstandig te kunnen zijn en blijven?
  • Lever je standaard werk, maatwerk, beleving of transformatie? Wat ben jij waard voor jouw doelgroep?
  • Hoe is jouw mindset? Hoe ga je om met tegenslag, ben je in staat om actief te zijn?
  • Ben je in staat om jouw product of dienst op zo’n wijze te presenteren waardoor de ander denkt, dat heb ik nodig.
  • Ben jij je bewust van het beeld dat je neerzet? Houding, gedrag, uitstraling?
  • Hoe positioneer jij jezelf?
  • Hoe kom je aan tafel?
  • Beschik je over de juiste gespreksvaardigheden als je eenmaal aan tafel zit?

Samen hebben we deze stappen onderzocht. Met opgedane inzichten een actieplan gemaakt, waardoor hij nu zijn doelen behaald.

  • Hij heeft inzicht in zijn gedragsstijl
  • Hij weet nu beter waar hij voor staat, zijn ambitie is helder
  • Hij heeft zijn doelgroep in kaart gebracht
  • Hij weet zijn waarde te benoemen
  • Hij heeft de juiste mindset
  • Hij weet wat hij moet doen om zijn doelen te bereiken
  • Hij weet welk beeld hij wilt neerzetten
  • Hij weet de juiste prijs te vragen
  • Hij is in staat om mensen te raken met zijn pitch
  • Hij is zich bewust van zijn presentatie (binnen- en buitenkant)
  • Hij heeft meer waardevolle contracten en………de eerste getekende contracten.

Wil jij ook succesvoller en van betekenis zijn binnen jouw doelgroep? Dan help ik je met een doordacht stappenplan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *